Ciężko jest sobie wyobrazić współcześnie jakiekolwiek sprzęty techniczne, w tym maszyny, które nie byłyby zaopatrzone w łożysko. To właśnie ta część sprawia, że odrębna część maszyny realizuje ruch obrotowy, napędzając pozostałe części do działania. Z tego względu wytwórcy łożysk starają się, aby były one mocne, i dodatkowo odporne na działanie wielu czynników, w tym na korozję bądź nadmierne tarcie.
Łożyska ślizgowe – główne rodzaje
Wśród łożysk, jakie spotkamy na polskim rynku, znaleźć zdołamy w szczególności łożyska ślizgowe. Ich charakterystyczną właściwością jest brak ruchomych elementów pośredniczących. One same można podzielić na suche, powietrzne oraz olejowe. Pierwsze z nich znajdują gigantyczne zastosowanie w maszynach, w których połączenia cechują się małym obciążeniem. Powietrzne użytkowane są głównie w sprzętach precyzyjnych, a olejowe w miejscu, gdzie będziemy mieć do czynienia z bardzo mocną eksploatacją.
Z jakich materiałów uformowane będą łożyska ślizgowe? Z elementu obrotowego, który zlokalizowany jest w panewce. Wały i panewki powinny znakomicie ze sobą współdziałać, aby poruszać mechanizm oraz uczynić jego pracę niezawodną oraz totalnie bezpieczną. Własnością charakterystyczną panewki jest obrys przypominający pierścień. Bardzo często też w miejscu, gdzie mamy styk panewki z czynnikiem obrotowym, posiada specjalne rowki, jakie sprzyjają równomiernemu rozchodzeniu się płynu smarującego, zabezpieczającego przed tarciem. A z czego jest wykonywana? Na polskim rynku jest dużo materiałów, z jakich produkuje się panewki. Dlatego też możemy spotkać panewki stworzone z tworzywa sztucznego, brązu czy z szarego żeliwa. Dobiera się je zwykle indywidualnie do pozostałych elementów sprzętu, dzięki czemu łożyska ślizgowe mogą wykonywać swoją pracę perfekcyjnie.
Bez łożysk świat byłby mało ważny. To one napędzają machiny i te niewielkie, i te zupełnie duże, które czynią nasze życie o wiele bardziej komfortowym.