Którą panewkę wybrać – jaki rodzaj smarowania?

Ciężko jest sobie wyobrazić współcześnie jakiekolwiek sprzęty techniczne, w tym maszyny, które nie byłyby zaopatrzone w łożysko. To właśnie ta część sprawia, że odrębna część maszyny realizuje ruch obrotowy, napędzając pozostałe części do działania. Z tego względu wytwórcy łożysk starają się, aby były one mocne, i dodatkowo odporne na działanie wielu czynników, w tym na korozję bądź nadmierne tarcie.

panewki

Łożyska ślizgowe – główne rodzaje

Wśród łożysk, jakie spotkamy na polskim rynku, znaleźć zdołamy w szczególności łożyska ślizgowe. Ich charakterystyczną właściwością jest brak ruchomych elementów pośredniczących. One same można podzielić na suche, powietrzne oraz olejowe. Pierwsze z nich znajdują gigantyczne zastosowanie w maszynach, w których połączenia cechują się małym obciążeniem. Powietrzne użytkowane są głównie w sprzętach precyzyjnych, a olejowe w miejscu, gdzie będziemy mieć do czynienia z bardzo mocną eksploatacją.

Z jakich materiałów uformowane będą łożyska ślizgowe? Z elementu obrotowego, który zlokalizowany jest w panewce. Wały i panewki powinny znakomicie ze sobą współdziałać, aby poruszać mechanizm oraz uczynić jego pracę niezawodną oraz totalnie bezpieczną. Własnością charakterystyczną panewki jest obrys przypominający pierścień. Bardzo często też w miejscu, gdzie mamy styk panewki z czynnikiem obrotowym, posiada specjalne rowki, jakie sprzyjają równomiernemu rozchodzeniu się płynu smarującego, zabezpieczającego przed tarciem. A z czego jest wykonywana? Na polskim rynku jest dużo materiałów, z jakich produkuje się panewki. Dlatego też możemy spotkać panewki stworzone z tworzywa sztucznego, brązu czy z szarego żeliwa. Dobiera się je zwykle indywidualnie do pozostałych elementów sprzętu, dzięki czemu łożyska ślizgowe mogą wykonywać swoją pracę perfekcyjnie.

panewki

Bez łożysk świat byłby mało ważny. To one napędzają machiny i te niewielkie, i te zupełnie duże, które czynią nasze życie o wiele bardziej komfortowym.