Kanał La Manche – spełnione marzenie

Tunel kolejowy pod Cieśniną Kaletańską, najwęższą częścią kanału La Manche, zna chyba każdy Europejczyk. Łączy on Calais we Francji z Folkestone w Wielkiej Brytanii. Znany jest pod nazwą Eurotunel.

Łyk historii

Pierwsze wizje, w których powstaje tunel kanał La Manche sięgają 1802 roku. Francuski inżynier Albert Mathieu zaprojektował pierwszy tunel, którym miały przejeżdżać dorożki. Kolejnym wizjonerem pracującym nad projektem Tunelu La Manche był Thome de Gamond. Niestety projekty te przez 30 lat nie ujrzały światła dziennego i nie doczekały się realizacji. Dopiero w 1957 roku została stworzona pierwsza grupa zajmująca się stworzeniem projektów dla kanału La Manche. Powstały cztery projekty. Pomysły były bardzo różnorodne. Był projekt mostu zawieszonego na kevlarowych linach, tunel drogowy między wyspami połączonymi mostami oraz połączenie podziemne drogi oraz kolei. W 1987 roku zdecydowano się na projekt „Eurotunelu”.

Wielka budowa

Budowę rozpoczęto od strony Francuskiej 1 grudnia 1987 roku. Po trzech latach, 1 grudnia 1990 roku przebito ostatnią warstwę skały. W asyście mediów Graham Fagg i Phillippe Cozette uścisnęli sobie dłoń obwieszczając światu ukończenie budowy. Jednak dopiero w 1994 roku królowa Elżbieta II oraz Francuski prezydent François Mitterrand dokonali oficjalnego otwarcia tunelu La Manche. Miesiąc później nastąpił pierwszy przejazd Eurotunelem.

 

Nie jeden a trzy

Tunel kanał La Manche, wbrew obiegowej opinii, nie jest jednym a trzema tunelami. Równolegle do siebie biegną tunele po jednym w każdym kierunku, a między nimi jest tunel serwisowy, który jest przeznaczony tylko dla służb technicznych i ratowniczych. Połączony jest przejściami z tunelami komercyjnymi. Nie ma w nim torowiska.
Ruch samochodowy i osobowy odbywa się za pomocą wahadłowych pociągów Eurostar oraz Channel Tunnel Rail Link kursujących z Londynu do Paryża i Brukseli.

Rok 1994 jest momentem, w którym szalone wizje XIX wiecznych wizjonerów stały się rzeczywistością. Tunel kanał La Manche, mierzący 50 km, łączący Francję z Wielką Brytanią stał się faktem i spełnieniem marzenia.

tgv-3898070_640